انبر قفلی چیست؟

انبرقفلی رونیکس

به قلم حمیدرضا رامخو

19 مهر 1396

انبر قفلی نوعی انبر است که می‌توان فاصله بین دو فک آن را توسط پیچی که در انتهای دسته قرار دارد، تنظیم کرده و سپس آن را قفل کرد. این انبرها دارای دو فک هستند که یکی ثابت و دیگری قابل تنظیم است. همچنین دو دسته دارند که دسته‌ها نیز یکی ثابت و دیگری متحرک است. کلیه قطعات و اتصالات آن از فولاد ساخته‌شده و کاملاً صیقلی بوده و عاری از هرگونه لبه‌های خشن و تیز هستند. کاربرد اصلی آن برای ثابت نگه‌داشتن و گرفتن مهره و سرپیچ به‌عنوان آچار، ثابت نگه‌داشتن لوله به‌عنوان آچار لوله گیر و یا نگه‌داشتن اشیا مانند انبردست و یا فشردن دو قطعه به یکدیگر مانند گیره است.زمانی که شما با پیچ و مهره‌های فرسوده سروکار دارید و هرلحظه ممکن است که پیچ‌ها در هنگام کار بشکنند انبر قفلی به کمک شما می‌آید و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا پیچ‌ها و مهره‌ها را بازکنید؛ اما کاربرد آن‌ها بیش از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. به‌وسیله انبر قفلی شما می‌توانید برای چسباندن اشیا کوچک استفاده کنید، یا حتی باز کردن زیپ‌های خراب و یا بستن نشتی لوله رادیاتور تا زمانی که لوله هنوز سرد نشده و کار با آن سخت است.

این ابزار باقابلیتی که دارد به‌خوبی در محل ثابت‌شده و این امکان را به شما می‌دهد که به‌راحتی کارهای فنی خود را انجام دهید. در هنگام کار با انبر قفلی دقت کنید تا فشار وارده زیاد نشود چون ممکن است باعث ایجاد خسارت شود. انبر قفلی برای اولین بار با نام (Vise- grips) توسط ویلیام پترسون در آمریکا اختراع شد.
 

   انواع انبر قفلی

انبر قفلی دارای انواع مختلفی است که برحسب نوع کاربرد، این تقسیم‌بندی انجام‌شده است. اکثر افراد تصور می‌کنند که فقط یک نوع انبر در بازار وجود دارد اما خوب است بدانید که آن‌ها انواع مختلفی دارند که برحسب نیاز و کاربرد انبر قفلی می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.

  1. انبر قفلی سر فک دار که به آن انبر تسمه‌ای نیز گفته می‌شود.
  2. انبر مهره گیر که برای باز کردن و بستن مهره‌های شش‌گوش و دیگر انواع مهره‌ها به کار می‌روند بدون اینکه به سطح مهره آسیبی وارد شود.
  3. انبر قفلی لوله کور کن (دم‌باریک): این نوع از انبر قفلی می‌تواند لوله‌های مسی نرم را به‌راحتی خم کرده، مسدود و آب‌بندی کند.
  4. انبر قفلی کلمپ دار: دهانه این انبر قفلی C شکل است
  5. انبر قفلی فیلتر بازکن
  6. انبر قفلی جوشکاری: در این نوع انبر فک‌ها به‌صورت U شکل هستند که امکان اموری مانند جوشکاری، لحیم‌کاری و پرچ‌کاری و … را فراهم می‌کنند.

 

نکات مهم در هنگام خرید

در هنگام خرید انبر قفلی به نکاتی باید توجه شود که مهم‌ترین آن توجه به Grip(شیار) موجود در فک آن است. این شیارها نشان دهند کیفیت انبرقفلی است. انبرقفلی دارای یک پیچ در پایین دسته خود است که برای بستن فک‌های انبر به کار می‌روند. در هنگام خرید به کیفیت فنر انبر باید توجه شود. انبرقفلی‌هایی که دارای دسته پهن‌تر و یا سیلیکونی هستند خوش‌دست‌تر بوده و کار با آن‌ها آسان‌تر است. اکثر انبرقفلی‌های موجود در بازار به رنگ استیل بوده اما انواع رنگی آن نیز ممکن است در دسترس باشند. بهتر است قبل از خرید، فک‌های انبر را چند بار باز و بسته کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. نکته آخر اینکه در هنگام کار با انبر قفلی مواظب دستان خود باشید.

بیشتر بخوانید: اره گردبر ۴۳۱۸ رونیکس؛ نهایت کیفیت در قدرت و دقت

بیشتر بخوانید:آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض واشر در سوپاپ خودرو

همچنین به نقل از سایت ویکی‌پدیا:

انبر قفلی (به انگلیسی: Locking pliers) نوعی انبر است که می‌توان فاصلهٔ بین دو فک آن را با استفاده از پیچی که در انتهای دستهٔ آن قرار دارد تغییر داد و سپس آن را قفل کرد. کاربرد معمول این انبر درگرفتن قطعات و بازکردن پیچ‌هایی است که سر آن‌ها خراب شده‌است.

انواع انبر قفلی

انبر قفلی معمولی در تصویر روبرو دیده‌می‌شود. انبر قفلی سرفَک که به نوع تسمه‌ای هم معروف است. انبر قفلی مهره‌گیر که برای قفل کردن مهره مناسب است. انبر قفلی ورق گیر که برای قفل کردن صفحات یا ورق های چوبی ، فلزی و … مناسب است . انبر قفلی فیلتر باز کن که برای باز کردن انواع فیلتر های روغن در خودرو و ماشین آلات مناسب است . انبر قفلی گیره ، که در سایز های مختلف بعنوان گیره دستی مورد استفاده قرار میگیرد . انبر قفلی چند کاره که غیر از انبر ، در دو سمت جانبی خود چکش و میخکش هم دارد.”

بیشتر بخوانید:اینورتر جوشکاری چیست؟

13 پاسخ به “انبر قفلی چیست؟”

  1. […] بیشتر بخوانید:«بهترین انبر دست موجود در بازار کدام است + ویژگی»«انبر قفلی چیست؟» […]

  2. […] بیشتر بخوانید:«بهترین انبر دست موجود در بازار کدام است + ویژگی»«انبر قفلی چیست؟» […]

  3. علی گفت:

    فقط انبر قفل چینی نخرین که کیفیت پایینی دارن و زود خراب میشه

  4. رامین شریفی گفت:

    سلام وقتتون بخیر کاربرد انبر تسمه‌ای چیه و کجا بدرد میخوره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. از این نوع انبر برای گرفتن قطعات با ضخامت بالا، فشردن دو قطعه به یکدیگر مانند گیره، ثابت نگه داشتن و گرفتن مهره و سرپیچ به عنوان آچار و … استفاده می‌شود.

  5. […] بیشتر بخوانید:«بهترین انبر دست موجود در بازار کدام است + ویژگی»«انبر قفلی چیست؟» […]

  6. […] بیشتر بخوانید:«بهترین انبر دست موجود در بازار کدام است + ویژگی»«انبر قفلی چیست؟» […]

  7. حسن دبیری گفت:

    سلام چطوری انبر قفلی رو تعمیر کنیم هرکار میکنم حالت قفل کردنش کار نمیکنه

  8. محمود یاوری گفت:

    آقا انبرقفلی من خیلی روغنی شده دیگه یعنی هم روغن خشک شده روش مونده که دیگه درست باز و بسته نمیشه هم چون شیار های فکش هم بعضیاش پر شده یه سری جاها موقع یه سری کارا احساس می کنم زیر دستم سر میخوره برای تمیز کردنش جوری که به خود انبر صدمه ای نرسه ایده ای دارین؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. الکل ایزوپروپیلیک به‌راحتی چربی‌ها و آلودگی‌ها را حل می‌کند و از بین می‌برد.

  9. […] بیشتر بخوانید: انبر قفلی چیست؟ […]

  10. مهدی ولیزاده گفت:

    سلام. وقتی یکی از فک های انبر قفلی بشکنه آیا قابل جوش دادن هست. اگر هست چه نوع الکترود باید استفاده شود.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.