پیستوله برقی ؛ عناصر مؤثر در انتخاب

پیستوله برقی رونیکس

به قلم زهرا لاله

1 خرداد 1397

استفاده از یک پیستوله برقی می‌تواند کیفیت کارتان را برای پاشیدن رنگ، لعاب، سم یا … تا حد زیادی افزایش دهد؛ اما برای اینکه میزان بهره‌وری‌تان از این دستگاه افزایش یابد، باید پیستوله مناسب کارتان را انتخاب کنید. با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توانید متناسب‌ترین پیستوله را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:6 نکته هنگام استفاده از پیچ چوب و کار با ابزار نجاری

عناصر موثر در انتخاب پیستوله برقی

پیستوله برقی رونیکس مدل 1335

قصد اسپری چه ماده‌ای را دارید؟

اطلاعات روی بسته می‌تواند راهنمای خوبی برای انتخاب پیستوله مناسب باشد، به طور مثال با استفاده از این اطلاعات می‌توانید بفهمید که پیستوله‌ای که قصد خریدنش را دارید دارای قابلیت رنگ پاشی HVLP است یا معمولی. از طرفی به اطلاعاتی نظیر میزان مکش، وزن، نوع تغذیه برق و اندازه نازل (نازل‌های) پیستوله هم پی خواهید برد که همگی در انتخاب یک پیستوله برقی مناسب موثرند. این در حالی است که روش بهتر، تست ماده‌ای است که قصد اسپریش را دارید؛ روشی کاربردی‌تر نسبت به اکتفا به اطلاعات اسمی روی بسته‌بندی که البته در بسیاری از موارد امکان انجام آن وجود ندارد. با این حساب برای انتخاب بهتر می‌توانید موارد زیر را ارزیابی کنید.

ماده‌ای که قصد اسپریش را دارید ساختار سنگینی مثل روی سنگین، اپوکسی، قیر زغال سنگ یا چسب دارد؟

در این صورت به احتمال زیاد به یک پیستوله برقی معمولی نیاز دارید. استفاده از این نوع پیستوله برقی به شما این اجازه را می‌دهد که با استفاده از فشار هوای زیاد بتوانید مواد مختلف را تمیز کنید. پیستوله‌های معمولی، ارزان‌تر از پیستوله برقی‌های HVLP هستند؛ که در صورت مراقبت صحیح، انتخاب خوبی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:6 گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

ماده مورد اسپری، تقریباً سبک وزن است؟

جنس ماده چیزی مثل رنگ‌ها، لعاب‌ها، پلی ، رنگ‌های خودرو، پرایمرهای صنعتی، پوشش‌های پلاستیکی، سیلر و …است؟ این نوع مواد را می‌توانید با پیستوله برقی نوع HVLP بپاشید؛ که با استفاده از این نوع پیستوله برقی میزان هدر رفتن رنگ را به حداقل می‌رساند.

برای پاشیدن موادی با ساختار سبک وزن‌تر، می‌توانید از پیستوله برقی HVLP یا روش‌های کاربردی معمولی با قابلیت مکش استفاده کنید. موادی با ساختار سنگین‌تر به کاهش قابل ملاحظه مکش برای اسپری نیاز دارند. اگر قصد پاشیدن مواد مختلف با وزن‌های متفاوتی را دارید، باید از پیستوله برقی استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد با تعویض فیلتر هوا، از دستگاه به عنوان پیستوله معمولی یا HVLP استفاده کنید.

حجم کارتان چقدر است؟

پیستوله برقی دو کاسه رونیکس مدل RH-6426

پاسخ این سوال می‌تواند به شما کمک کند که با تنظیم مناسب نازل و فیلتر هوا، بسته به نوع ماده‌ای که قصد اسپری کردنش را دارید و همینطور حجم کار و میزان پوشش مورد نیاز، پاشش بهتری را از پیستوله برقی دریافت کنید. اگر می‌خواهید ماده سنگینی مثل زینک، اپوکسی، دود زغال سنگ یا لعاب سنگین را اسپری کنید باید نازل بزرگ‌تر (1.4 الی 1.8) را مورد استفاده قرار دهید. مسلم است که نازل بزرگ‌‎تر، پوشش بهتری خواهد داشت، به همین ترتیب برای مواد سبک‌تر و حجم کار کمتر، معمولاً نازل‌های کوچک‌تر مناسبند. اگر از نازل بزرگ‌تری استفاده می‌کنید به فیلتر هوای بزرگ‌تری هم نیاز دارید و به همین نسبت اگر نازل کوچکتری را استفاده می‎‌کنید باید از فیلتر هوای کوچکتری هم استفاده کنید. با رعایت موارد ذکر شده، پاششی سریع‌تر با مکش بیشتری خواهید داشت.

رزین اپوکسی به نقل از سایت اپوکسی کار عبارتست از:
“پایۀ رزینی یا جزء A، اساس کار ماست که به سخت‌کنندۀ جزء B (هاردنر اپوکسی) نیاز دارد. پایۀ رزینی انواع مختلف دارد که عمدۀ نمونه‌های موجود در بازار و مناسب کار ما، از نوع «بیسفنول آ» است.

هاردنر چیست؟ انواع هاردنرهای پرکاربرد برای اپوکسی
اگر نمیدانید هاردنر چیست پرکاربردترین سخت کننده های اپوکسی به دو گروه اصلی تقسیم میشوند:

هاردنرهای پلی آمین
هاردنرهای پلی آمید

کاربرد هاردنر پلی آمین و رزین اپوکسی چیست ؟
در کارهای دکوراتیو معمولاً از نوع خاصی از هاردنرها استفاده می‌کنند که به آن «پلی ‌آمین» می‌گویند. هاردنرهای پلی آمین معمولاً بی‌رنگ‌اند و قابلیت اعمال در حجم را دارند. هاردنر پلی آمین رقیق است و قابلیت اضافه کردن حلال را ندارد (حلال‌پذیر نیست).

همان طور که گفتم این دو جزء باید به نسبت مشخص، طبق دستور کارخانۀ تولیدکننده، با یکدیگر مخلوط و داخل ظرف یا قالب دلخواه ریخته شود تا بعد از گذشت مدت‌زمان مشخص به نهایت سختی برسد و شکل قالب را به خود بگیرد.

کاربرد هاردنر پلی آمید و رزین اپوکسی چیست ؟
نوع دیگری از هاردنر با نام «پلی آمید» هم تولید میشود که قابلیت ترکیب را رزین اپوکسی را دارد. هاردنر پلی آمید رنگ نارنجی مایل به قرمز دارد و غلطت بالایی دارد. همچنین پلی آمید حلال‌پذیر است یعنی میتوانید حلال‌های خاصی را به هاردنر پلی آمید اضافه کنید تا رقیق شود. البته دقت کنید این نوع هاردنر برای ساخت میز رزینی، جواهرات رزینی و قطعات تزیینی رزینی به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود و عمدتاً برای کفپوش اپوکسی استفاده میشوند.”

به طور مداوم از پیستوله برقی استفاده خواهید کرد یا فقط یک بار؟

اگر می‌خواهید به‌طور دائم از پیستوله برقی استفاده کنید، بهترین کار این است که بر خلاف کاری که عموم مردم انجام می‌دهند عمل کنید، یعنی به جای خرید یک پیستوله ارزان قیمت و تعویض مداوم آن (که با گذشت زمان هزینه زیادی را بر دوشتان می‌گذارد) هرچند گرانتر؛ اما یک پیستوله برقی با کیفیت بالاتر خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. با این کار می‌توانید بدون اینکه در روند کار مشکلی به‌وجود بیاید و نیاز به تعویض آن باشد، برای مدت‌ها از همان پیستوله استفاده کنید.

با در نظر گرفتن این سه مورد می‌توانید بدون نیاز به تست فیزیکی یا اکتفا به اطلاعات نوشته شده بر روی دستگاه، پیستوله برقی مناسب‌تان را انتخاب کنید.

4 پاسخ به “پیستوله برقی ؛ عناصر مؤثر در انتخاب”

  1. کوثر سجودی گفت:

    برا رنگ کاری خونه هم جواب میده پیستوله برقی‌؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی. با رعایت نکات ایمنی، پوشاندن کف خانه و لوازم خانگی، استفاده از ماسک و لباس کار می‌توانید از پیستوله برقی برای رنگ‌کردن خانه استفاده کنید.

  2. سیاوش گفت:

    سلام.روز بخیر.من برای پاشش لعاب قصد استفاده از پیستوله برقی دارم.چه مپلی از محصولاتتون رو پیشنهاد میدید؟و چه ویژگی هایی باید داشته باشه دستگاهی که تهیه میکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.