بررسی و رفع مشکل فشار آب آپارتمان

فشار آب

به قلم حمیدرضا رامخو

14 بهمن 1396

سر فصل های مقاله

افت فشار آب در خانه بسیار آزاردهنده است؛ به خصوص وقتی ندانید مشکل از کجاست و چطور می‌توان آن را حل کرد. عوامل مختلفی می‌توانند موجب کاهش فشار آب منزل شوند. در این مطلب رایج‌ترین علل کاهش فشار آب و روش‌های رفع آن را بیان می‌کنیم.

بسته بودن فلکه اصلی ساختمان

اگر مشکل کاهش فشار آب در تمام قسمت‌های ساختمان وجود دارد، اولین گزینه بررسی فلکه اصلی آب است. اگر شیر فلکه ورودی آپارتمان به هر علت بسته شده و یا روی مقدار کمی قرار گرفته باشد، طبیعی است که جریان آب ورودی کم شده و فشار آب کل ساختمان کاهش پیدا کند.

برای حل این مشکل به کمک تعمیر کار نیازی ندارید. خودتان می‌توانید وضعیت شیر اصلی را بررسی نموده و در صورت لزوم آن را باز کنید.

گرفتگی علم شیر آب

اگر مشکل کاهش فشار آب تنها در قسمت خاصی است، مثلا فقط شیر آشپزخانه و یا دوش حمام دچار مشکل افت فشار آب هستند، باید علم شیر آب را بررسی کنید. رفع این مشکل کار سختی نیست؛ علم را باز کنید و قسمت توری مانند آن را تمیز کنید. ساده‌ترین راه استفاده از ترکیب آب و سرکه است. این محلول بیشتر گرفتگی ها را تمیز می‌کند؛ اما اگر موفق نشدید یک علم نو خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:
راهنمای ساخت پارتیشن چوبی
نحوه بستن لوله زیر ظرفشویی + آموزش تصویری

شبکه آب شهری

توزیع شبکه آب شهری

گاهی مشکل افت فشار آب به اتصال لوله کشی ساختمان و سیستم آب شهری ارتباط دارد. اگر لوله‌ای بشکند و یا به اصطلاح دچار ترکیدگی شود، با کاهش فشار و یا قطع شدن آب مواجه خواهید شد. اگر علاوه بر افت فشار آب زرد رنگ و زنگار زده بود، اطراف ساختمان را بررسی کنید و به دنبال نشتی آب بگردید.

اگر ترکیدگی قبل از کنتور آب ساختمان باشد، باید با شرکت آب و فاضلاب تماس بگیرید تا مشکل را حل کند.

بیشتر بخوانید:
راهنمای نصب پمپ آب خانگی، در دو مدل بدون مخزن و مخزن دار

ترکیدگی لوله های داخلی

گاهی سیستم لوله‌کشی داخلی خانه دچار ترکیدگی می‌شود و نشت می‌کند. نشت آب در خانه می‌تواند سبب ایجاد نم و رطوبت شده و در طولانی مدت به استحکام بنا آسیب جدی وارد کند. درون خانه را بررسی کنید و به دنبال آثار رطوبت و نم بگردید؛ زیر راه‌پله‌ها، درون کمدها و هر جا که احتمال می‌دهید لوله‌کشی ساختمان از آن قسمت عبور کرده باشد را به دقت بررسی کنید.

باز بودن هم زمان چند شیر آب

اگر تنها برخی اوقات و در زمان‌های خاص با مشکل کاهش فشار آب مواجه می‌شوید و در آپارتمان زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد شیر آب در واحدهای دیگر هم باز است. در ساختمان‌های قدیمی‌تر از پمپ‌های آب کمک می‌گرفتند تا این مشکل را تا حدی کاهش دهند؛ در آپارتمان‌های جدیدتر از منبع آب در ارتفاع کمک می‌گیرند.

برای حل این مشکل به نقشه تاسیسات ساختمان نگاه کنید. از یک مهندس تاسیسات کمک بگیرید و یا از لوله‌کش ساختمان بخواهید راهکارهای ممکن را پیشنهاد کند.

بیشتر بخوانید: از سوئد تا فرانسه؛ معرفی انواع ابزار لوله کشی!

 رسوب املاح

عوامل مختلفی باعث گرفتگی لوله‌های آب میشوند، اما رایج‌ترین عامل به خصوص در لوله‌های گالوانیزه، رسوب املاح معدنی آب است. با گذشت زمان املاح آب در لوله ها ته نشین شده و رسوب می‌کنند و باعث گرفتگی لوله‌ها و کاهش فشار آب می‌شوند.

تجهیزات رفع گرفتگی لوله‌های آب خیلی از مشکلات را می‌توانند حل کنند؛ اما تقریبا هیچ تاثیری بر رسوبات ندارند و بهترین گزینه در چنین مواقعی تعویض کامل سیستم لوله‌کشی است.

سعی کنید به صورت دوره‌ای تاسیسات ساختمان را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز سالم است. عملکرد شیرها را بررسی کنید. اتصالات خراب را تعویض کنید و سر شلنگ ها را تمیز کنید و از لوله‌کش محل بخواهید هر چند وقت یکبار کل سیستم لوله‌کشی را بررسی کند. با رفع مشکلات کوچک از دردسرهای بزرگ و پر هزینه آینده جلوگیری خواهید کرد.

انواع پمپ‌های آب رونیکس
انواع پمپ‌ آب رونیکس

ما به چه مقدار از فشار آب در ساختمان نیاز داریم؟ به نقل از سایت البزر مخزن فشار آب مورد نیاز برای ساختمان‌ها شامل تعریف زیر می‌شود:

“مقدار فشار آب مورد نیاز در ساختمان بستگی به مجموعه‌ای از عوامل دارد که در طراحی و استفاده از ساختمان مد نظر قرار می‌گیرند. در زیر به برخی از عوامل مؤثر در تعیین مقدار فشار آب در ساختمان اشاره می‌کنم:

نوع استفاده از آب: نیازهای مربوط به فشار آب در ساختمان بستگی به نوع استفاده از آب دارد. به عنوان مثال، در سیستم تامین آب شهری، مقدار فشار آب معمولاً بین 2 تا 6 بار (200 تا 600 کیلوپاسکال) قرار دارد. در سیستم‌های آتش نشانی، فشار آب باید به اندازه کافی بالا باشد تا بتواند جریان قوی و پرقدرتی را فراهم کند.

ارتفاع ساختمان: فشار آب در ساختمان به طور معمول با افزایش ارتفاع ساختمان افزایش می‌یابد. این به دلیل وزن آب که به صورت عمودی به سمت پایین فشار می‌آورد، است. برای محاسبه فشار آب در ارتفاع‌های مختلف ساختمان، معمولاً از فرمول هیدرواستاتیک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع ابزار گچ کاری

پمپ کفکش RH-4030 رونیکس

اگر در فضای حیاط یا باغچه آپارتمان، استخر، فواره یا مخزن دارید، پمپ کفکش برای انتقال آب به کارتان می‌آید.

سیستم تامین آب: نوع سیستم تامین آب در ساختمان نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. سیستم‌های تامین آب ممکن است از یک مخزن ذخیره‌سازی آب، پمپ‌های تقویت فشار یا سیستم‌های فشار قوی استفاده کنند، که هرکدام تأثیر خود را در مقدار فشار آب دارند.

با توجه به این عوامل، مقدار دقیق فشار آب مورد نیاز برای هر ساختمان ممکن است متفاوت باشد. برای تعیین میزان فشار آب ساختمان، معمولاً بر عهده مهندسانی است که در طراحی سیستم آب و فاضلاب ساختمان مشغول هستند. آنها با توجه به نیازهای خاص ساختمان و با رعایت استانداردها و مقررات مربوطه، مقدار مناسب فشار آب را تعیین می‌کنند.

در مناطق شهری با فشار آب ورودی در حدود 2 بار (29 psi)، به دلیل محدودیت فشار آب در ارتفاع بالا، ممکن است در طبقات بالاتر ساختمان‌ها، به ویژه در ساعات اوج مصرف، مشکلی در افت فشار آب وجود داشته باشد.

برای رفع این مشکل و تأمین فشار مناسب آب در طبقات بالاتر، استفاده از سیستم‌های پمپاژ و مخزن تحت فشار می‌تواند مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: شناخت ابزارهای لوله کشی آب با شیوه های مدرن

پمپ آب جتی (خودمکش) رونیکس مدل RH-4022
پمپ آب جتی رونیکس مدل RH-4022

با استفاده از یک پمپ آب قدرتمند، آب از سطح ورودی ساختمان به مخزن تحت فشاری منتقل می‌شود. مخزن تحت فشار، با ذخیره‌سازی آب تحت فشار، امکان افزایش فشار آب و تأمین آب با فشار مناسب در طبقات بالاتر را فراهم می‌کند.

سیستم مخزن تحت فشار به صورتی عمل می‌کند که وقتی فشار آب در ورودی ساختمان (از شبکه آب شهری) بیش از حداکثر سطحی که توسط مخزن تحت فشار پشتیبانی می‌شود، برسد، پمپ به طور خودکار فعال شده و مخزن را پر می‌کند. در ساعاتی که فشار آب شبکه آب شهری کاهش می‌یابد، مخزن تحت فشار به عنوان منبع ذخیره آب پر فشار، آب را با فشار مطلوب به طبقات بالاتر ساختمان پمپ می‌کند.

به طور خلاصه، استفاده از پمپ آب و مخزن تحت فشار می‌تواند به تأمین فشار مناسب و عدم قطعی آب در طبقات بالاتر ساختمان کمک کند، به خصوص در مناطقی که فشار آب ورودی محدود است. این سیستم‌ها معمولاً توسط متخصصان مربوطه در زمینه طراحی و نصب سیستم‌های تأمین آب ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.”

کاربری پمپ آب RH-4022 رونیکس
پمپ آب رونیکس

سخن آخر

در این مقاله از مجله رونیکس، پس از بررسی مشکل فشار آب آپارتمان، راهکارهای رفع آن را بیان کردیم. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید باشد. در پایان می‌توانید نظرات و سوالات خود را با ما در همین صفحه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پمپ‌ آب رونیکس چه مدل‌هایی دارد؟
رونیکس انواع پمپ آب محیطی، پمپ آب بشقابی، پمپ کفکش، پمپ لجن‌کش و … تولید می‌کند. جهت اطلاع از انواع پمپ آب رونیکس می‌توانید در سایت رونیکس به آدرس https://www.ronix.ir/power-tools/water-pump/ مراجعه کنید.
پمپ آب رونیکس را از کجا بخریم؟
برای خرید پمپ آب و تمام محصولات رونیکس می‌توانید به ابزارفروشی‌های سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید و از کارشناسان بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

11 پاسخ به “بررسی و رفع مشکل فشار آب آپارتمان”

  1. سهیلا دارابی گفت:

    شیراب خونه ما در اشپزخونه مرتبا خراب میشه و مرتبا ما تعویض میکنم شیراب را نمیدونم مشکل اصلی از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی؛ این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. خرید شیر آب با برند معتبر و مدل‌های جدید تا حد زیادی این مشکل را کاهش می‌‌دهد. همچنین، برای نصب شیر آب بهتر است حتما یک تکنسین ماهر این کار را انجام دهد تا با روش درست نصب، این مشکل به حداقل برسد.

    • امیر گفت:

      سلام آب ساختمان ما مکرر قطع و وصل می شود البته پمپ روشن و خاموش می شود یعنی درجه فشار روی پمپ که کم میشود پمپ روشن می شود ولی باز آب یا خیلی کم فشار است یا قطع و وصل می شود.ممنون می شوم راهنمایی کنید البته من تا حدودی با کار نصب تعمیر پمپ آشنا هستم ولی این مشکل را تا الان ندیده بودم جایی.

      • رونیکس گفت:

        همراه گرامی سلام. برای اینکه پمپ آب به بهترین شکل کار کند، لازم است نوع و مدل آن را متناسب با تعداد طبقات و واحدهای ساختمان انتخاب کنید. شاید پمپی که انتخاب کردید، برای مصرف مورد نیاز شما ضعیف است.

  2. هدیه گفت:

    سلام ما طبقه هشتم میشینیم فشار آب خیلی کمه مخصوصا برای دوش گرفتن چیزایی که گفتین رو چک کردم اوکی بود یعنی الان مشکل از پمپه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. احتمال دارد پمپ ایراد داشته باشد. با مرکز خدمات پس از فروش یا تعمیرات پمپ خود تماس بگیرید تا دستگاه را بررسی و در صورت لزوم عیب‌یابی کنند.

  3. مجید گفت:

    چطور می‌تونم میزان رسوب در شیرها و لوله‌ها را بررسی کنم؟ ابزار خاصی لازم داره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. می‌توانید کف تراش کمک بگیرید تا یک لایه از سطح شیر را بتراشد و آن را مجدداً هموار و تراز کند.

  4. Mina گفت:

    خیلی وقت بود که با فشار آب خونه مشکل داشتم و هر بار که می‌خواستم دوش بگیرم یا ظرف بشورم، اعصابم خرد می‌شد. اما با خوندن این مطلب، فهمیدم که مشکل از کجاست. راهنمایی‌های کاربردی و ساده‌ای داشت که واقعاً کمکم کرد. الان دیگه مشکل فشار آب ندارم. ممنونم برای این مطلب عالی

  5. مهدی شهباز گفت:

    ماطبقه چهام هستیم با وجود پمپ اب باز هم آب دوش حمام کم میاد علتش چیست؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. احتمالاً با توجه به تراکم بالای واحدهای ساختمان، از پمپ آب مناسب استفاده نکردید. می‌توانید برای نصب پمپ آب برای داخل واحد اپارتمانی خود اقدام کنید تا مشکل برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.