سیستم گرمایش از کف و مزایای به کار گیری آن در خانه

سیستم گرمایش از کف
  • دقیقه 4
  • 1621
  • 0

به قلم حمیدرضا رامخو

16 بهمن 1396

در بیشتر آگهی های اطلاع رسانی و تبلیغاتی به این نکته اشاره شده که سیستم های گرمایش از کف به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک میکنند و باعث کاهش هزینه قبوض میشوند. اما علاوه بر این، سیستم گرمایش از کف نسبت به دیگر سیستم های حرارتی منزل مزایای دیگری نیز دارد. سیستم گرمایش از کف حرارت مطلوب تری دارد، جایگزین حرارتی سالم تری است، بی صدا است و در معرض دید قرار نمیگیرد و البته گرمای ماندگار تری تولید میکند.

امکان کنترل بهتر دمای هوا

با استفاده از سیستمهای گرمایش از کف به راحتی میتوان کنترل کرد که در هر زمان کدام قسمت از خانه گرم شود. این ویژگی باعث کاهش هزینه ها شده و اجازه میدهد به جای کل خانه تنها بخش های خاصی  را که لازم است گرم کنید.

بیشتر بخوانید:چاقو شخصی خودتان را بسازید

سلامت سیستم گرمایش از کفسیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف جایگزینی مناسب برای سیستم های حرارتی دیگر مثل بخاری، شومینه و شوفاژ است. زیرا حرارت تابشی ایجاد نمیکند و آلودگی هوای کمتری تولید می نماید. سیستم گرمایش از کف برای تامین حرارت خانه نیازی به گردش هوا ندارد و گرد و خاک را جا به جا نمیکند ، بنابراین برای کسانی که به آلرژی، آسم و دیگر بیماری های تنفسی مبتلا هستند، مناسب تر است.

سر و صدای کمتر و شکل ظاهری بهتر

یکی از مزیت های بزرگ گرمایش از کف آن است که در زیر زمین قرار دارد؛ جلوی دید نیست و مانند دیگر سیستم های حرارتی فضا اشغال نمی کند؛ فضایی که میتوان کاربرد بهتری تری برای آن در نظر گرفت. این ویژگی امکان چیدمان بهتر اثاثیه و مبلمان منزل را فراهم میکند. به علاوه سیستم گرمایش از کف حین کار کردن هیچ نوع سر و صدایی ایجاد نمیکند. هیچ کس سیستم گرمایش از کف را نمیبیند و متوجه کارکرد آن نمیشود. تنها نشانه کار کردن سیستم گرمایش از کف گرما و راحتی است که در زیر پاها حس می شود.

حرارت ملایم و مطلوب

محیط هایی که به سیستم گرمایش از کف مجهز هستند، به دمای مطلوب انسان بسیار نزدیک هستند. سیستم های حرارتی دیگر هوا را به صورت مستقیم گرم میکنند؛ سیستم گرمایش از کف اما علاوه بر هوای محیط، دیگر سطوح و اشیای اتاق را نیز گرم میکنند. این امر باعث میشود هوای گرم کمتری از اتاق خارج شود. بیشتر افراد در چنین فضایی حتی اگر 5 درجه سرد تر از زمانی که سیستم های دیگر به کار رفته اند باشد، احساس راحتی میکنند.

بیشتر بخوانید:چطور قرنیز دیوار را رنگ آمیزی کنیم؟

سازگار با محیط زیست

از آنجا که سیستم گرمایش از کف از انرژی پاک استفاده میکند، بهره وری بیشتری دارند و به پیش آماده سازی کمتری نیاز دارند، در دسته محصولات دوست دار محیط زیست قرار میگیرند. سیستم گرمایش از کف را میتوان با انرژی خورشیدی و سایر منابع گرمایشی پاک سازگار نمود و البته به مصالح کمتری برای ساخت و راه اندازی نیاز دارند.

در حال حاضر چندین برنامه ملی و چند طرح از انجمن های دوست دار محیط زیست در سراسر جهان برای ساخت خانه های سبز به کمک سیستم گرمایش از کف و هماهنگ ساختن کامل آن با خانه های سبز در حال طراحی و اجرا هستند.

مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست که در ساخت وساز مورداستفاده قرار به نوشته سایت پرشین سازه عبارتست از:

“امروزه بسیاری از افرادی که در حال ساختن و یا بازسازی خانه های خود هستند، تصمیم می گیرند که از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست استفاده کنند. مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست یکی از مواردی است که باعث افزایش بهره وری انرژی مصرفی شده و تأثیرگذاری کمتری بر رفاه انسان و محیط زیست دارد

مصالح مختلف بسیاری وجود دارد که سازگار با محیط زیست بوده و قابل استفاده هستند. برای تمامی مراحل ساخت از فونداسیون گرفته تا عایق کاری، لایه نهایی اجرا شده بر روی دیوارهای داخلی و خارجی، کف پوش و مصالح روی کانتر و… مصالح سازگار با محیط زیست وجود دارد.

طبقه بندی مصالح ساختمانی
طبقه بندی بر اساس کاربرد و فروش خاص آن ها
مصالح سازه ای
مصالح ضد آب و مواد افزودنی شیمیایی
سنگ فرش، کف پوش و روسازه های مشابه
رنگ ها، پوشش های سفید، رطوبت گیر و پوشش های چوبی
مصالح چوبی
سقف
درب و پنجره
اتصالات بهداشتی و آب رسان
کارهای برقی
سیستم آتش نشانی
کارهای متفرقه
حفاری
جاده و راه سازی

ارزیابی مواد سازگار با محیط زیست
چرا از مواد سازگار با محیط زیست استفاده کنیم؟
رشد در صنعت ساختمان که به منابع کم مصرف بستگی دارد.
تولید مصالح ساختمانی به تأثیرات جبران ناپذیری بر محیط زیست منجر می شود.
استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست بهترین راه برای ساختن یک ساختمان سازگار با محیط زیست است.
معادن سنگی منجر به ایجاد تپه های فرسوده می شود، مانند این تصویر که نشانگر محل کارخانه سنگ مرمر ماکارا است، کوره های آجرپزی در حاشیه های شهر منجر به فرسایش سطحی خاک شده، لایروبی رودخانه ها برای تولید شن و ماسه به تنوع زیستی رودخانه و غیره آسیب وارد می کند.

مواد سازگار با محیط زیست چیست؟
فرهنگ لغت برای عبارت مواد سازگار با محیط زیست محصولی را توصیف می کند که به منظور کمترین آسیب ممکن به محیط زیست طراحی شده است. برنامه EPA – EPP به عنوان “محصولات یا خدماتی که در مقایسه با محصولات یا خدمات که با همان هدف ساخته شده اند، تأثیر کمتری بر سلامت انسان و محیط زیست می گذارد” از آن تعریف می کند.

بنابراین ما از دو موضوع صحبت می کنیم – یکی اینکه کمترین آسیب ممکن را به محیط زیست برساند و دو اینکه این مسئله یک مقیاس است، زیرا مصالح کمی وجود دارد که کاملاً سازگار با محیط زیست باشند.”

ماندگاری بیشتر حرارتسیستم گرمایش از کف

حرارت سیستم های گرمایش از کف تقریبا ماندگار است؛ چرا که گرما به صورت یکنواخت در کف و سطح زمین پخش میشود. دیگر سیستم های حرارتی گرمای پراکنده و نقطه ای ایجاد میکنند که باعث ایجاد هوای نامتعادل در اتاق می شود. این گرما به سرعت جا به جا شده، به بالا و به سمت سقف حرکت کرده و از بین میرود. با سیستم گرمایش از کف حتی در زمستان میتوانید با پای برهنه همه جای خانه راه بروید و از حرارت یکنواخت آن لذت ببرید.

کاهش مصرف انرژی

سیستم گرمایش از کف در مقایسه با دیگر سیستم های حرارتی رایج در اماکن مسکونی و تجاری، صرفه جویی انرژی بیشتری دارد. عوامل مختلفی بر میزان مصرف انرژی تاثیرگذار هستند، امکان راه اندازی با حرارت کم، ایجاد دمای مطلوب در دمای هوای پایین تر و یکنواختی حرارت ایجاد شده همگی بر میزان مصرف انرژی تاثیر دارند. با تخمینی سر انگشتی سیستم گرمایش از کف باعث 10 تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.