5 نکته برش سنگ گرانیت با فرز سنگ بری

برش سنگ گرانیت

به قلم فرامرزی

26 اسفند 1396

از ابزارالات پر کاربردی که در صنعت و مشاغل بسیاری همانند ساختمان سازی، آهنگری، نجاری، سنگبری و … نقش بسزایی دارند، فرزها هستند. فرزها انواع مختلفی دارند که با توجه به قدرت و توان، سرعت و نوع کاربری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. فرز آهنگری، فرز سنگ بری، فرز نجاری، فرز انگشتی، فرز مینیاتوری و مینی فرزها انواع مختلف این ابزار هستند. هر کدام از این ابزار مناسب برش، صیقل و یا تراش قطعات خاص خود هستند. به عنوان مثال فرز سنگ بری همانطور که از نامش نیز پیداست، مناسب برش و تراشیدن انواع مختلفی از سنگ ها و گرانیت می باشد. در نظر گرفتن چندین نکات مهم به هنگام کار با فرز سنگ بری برای برش سنگ گرانیت امری ضروری است، این کار نه تنها موجب اطمینان از انجام صحیح عملیات می‌شود بلکه از ایمنی و درستی کار خاطر جمع خواهید بود. در این نوشتار با همراه باشید تا با اموزش استفاده از برش سنگ گرانیت نکات ایمنی را به شما بگوییم:

نکات مهم و ضروری در برش گرانیت با فرز سنگ بری:

 

صفحه دستگاه را بررسی کنید

پیش از کار با فرز سنگ بری، صفحه را بررسی کنید و وزن آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید وزن دستگاه برای شما قابل تحمل است. بدون شک می دانید که اکثر فرزها دو دستگیره دارند که در ثابت نگه داشتن دستگاه کمک شایان ذکری می‌کنند، بهتر است پیش از استفاده از فرز بررسی کنید آیا می توانید به راحتی با دست قوی ترتان از آن استفاده کنید یا خیر. آگاه باشید به هنگام عبور تیغ از روی سنگ گرانیت نیاز به اعمال فشار دارید، زیرا لرزش به وجود آمده هنگام کار با فرز موجب می شود ابزار سنگین تر به نظر بیاید.

بیشتر بخوانید: ساخت درب و پنجره فلزی دریک کارگاه آهنگری

از خودتان محافظت کنید

علاوه بر اینکه باید اطمینان حاصل کنید محافظ فرز سنگ بری در جایگاهش قرار دارد و ایمن شده است، به استفاده از چندین روش محافظتی اساسی نیز نیاز دارید. از پوشیدن لباس های گشاد و دست و پا گیر جلوگیری کنید و برای حفاظت از دستانتان دستکش بپوشید، قابل توجه است پوشیدن دستکش به محکم نگه داشتن دستگاه کمک می کند. توجه داشته باشید به هنگام عملیات برش، خرده ریزه های سنگ گرانیت به اطراف پرت می‌شوند و این امر واقعا مخاطره آمیز می‌باشد. برای جلوگیری از ورود این تراشه ها به چشم هایتان، از یک جفت عینک ایمنی استفاده کنید. پوشیدن ماسک صورت برای کاهش خطر تنفس گرد‌و‌خاک سنگ گرانیت عملی حساب‌شده می‌باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تکنیک‌های مقاوم سازی ستون فلزی در پروژه ساختمانی

خط برش سنگ گرانیت را مشخص کنید

برای آنکه برش دقیقی با فرز سنگ‌بری داشته باشید، بهتر است محل برش را با مداد و خط کش صاف نشانه گذاری کنید. در این مرحله، باید با دقت از چکش و اسکنه استفاده کنید تا خط شیار مناسبی را به طور صحیح ایجاد کنید. مطمئن شوید خط شیار ایجاد شده به اندازه کافی عمیق می‌باشد و تیغه به راحتی می‌تواند درون آن جای گیرد و یا جابه‌جا شود. معمولا با توجه به ضخامت سنگ گرانیت، سه برش کافی است. به یاد داشته باشید کل خط مورد نظر باید به طور کامل کشیده شود. این فرایند باعث می‌شود تا مکان دقیق مورد نیاز را برش دهید و تیغه در خطر سر خوردن بر روی صفحه نباشد.

بیشتر بخوانید:بهترین کمپرسورهای باد بازار ابزار ایران؛ شما انتخاب کنید!

مکان کارتان را آماده کنید

از وجود هرگونه اشیا غیرضروری در محل کار خود خودداری کنید، این امر کمک خواهد کرد به هنگام استفاده از فرز سنگ بری به مانعی برنخورید و وسیله ای جلوی دست و پایتان را نگیرد. در کنار اطمینان خاطر از کاهش هرگونه خطر لیز خوردن، مطمئن شوید که سیم برق دستگاه همیشه در پشت کار باشد و در مسیر تیغه قرار نگیرد. اگر در فضای باز کار می کنید، از شرایط وزش باد و آب و هوای مناسب مطلع شوید.

خوب است نکات ایمنی را به صورت کلی در خصوص مکان و استفاده از دستگاه های سنگبری به نقل از سایت صد صنعت حتما رعایت کنید:

“این نکات ایمنی عبارت اند از:

  1. دستگاه فرز دارای قطعه ای به نام دیسک برش می باشد. دیسک برش بر اساس اصول ایمنی باید محافظ دیسک برش داشته باشد، به همین منظور در صورتی که دیسک برش فاقد محافظ بود از روشن کردن دستگاه خودداری نمایید.
  2. در صورتی که دستگاه فرز شما از نوع برقی بوده و با جریان برق کار می کند، پیش از روشن کردن بهتر است از اتصالات برق، بست ها، اتصالات شلنگ ها و همچنین استحکام سیم های برق اطمینان حاصل نمایید.
  3. در صورتی که دیسک برش را روی دستگاه فرز نصب کرده اید، باید برای مدت زمان ۱ ساعت دستگاه را روشن کرده و سپس مورد استفاده قرار دهید.
  4. پیش از هر گونه عملیات برش، بهتر است ابتدا نوع متریال قابل برش را با جنسیت سنگ فرز تطابق داده و سپس اقدام نمایید.
  5. اگر دستگاه فرز خراب شود و فرد جهت تعمیر آن اقدام نماید، باید پس از تعمیر حتما عملیات چک دستگاه صورت گیرد.
  6. دستگاه فرز باید به صورت روزانه و همچنین هفتگی مورد بررسی و تست قرار گیرد. به عنوان نمونه، دستگاه فرز باید هر ۲۰ ساعت یک بار، خاموش شده و مورد بررسی قرار گیرد.
  7. سنگ فرزی که در دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد، حتما باید خشک باشد. به همین منظور پیش از روشن نمودن دستگاه حتما سنگ فرز را خاموش نمایید. به منظور مشاهده انواع تیغه دستگاه سنگبری اینجا کلیک کنید.
  8. دقت کنید که کلید روشن / خاموش شدن دستگاه نباید زده باشد. به عبارت دیگر، ابتدا دستگاه را چک کرده و سپس روشن نمایید.
  9. دقت کنید که سنگ فرز مورد استفاده در دستگاه فرز باید سالم باشد. در صورتی که سنگ فرز ترک دارد، از آن استفاده نکنید.
  10. سرعت مورد استفاده روی هر کدام از انواع دستگاه های فرز تعیین شده است.به همین ترتیب، کارگر باید سرعت دستگاه را روی حد مجاز قرار داده و سپس با دستگاه فرز کار کند. سرعت فرز کاری نباید بیشتر از حد رایج عنوان شده روی دستگاه باشد.
  11. در زمان کار با دستگاه فرز، باید قطعه سنگ به صورت ثابت قرار گرفته و سپس به آرامی تیغه به کار نزدیک شود. هرگز نباید قطعه سنگ به صورت متحرک جا به جا شود، زیرا منجر به شکسته شدن تیغه و در نتیجه آسیب به کارگر خواهد شد.
  12. سنگ مورد برش باید متناسب با قطر محور دستگاه فرز انتخاب شود. به عبارت دیگر، سنگی که مورد برش قرار می گیرد، نباید بسیار بزرگ یا بسیار کوچک باشد.
  13. در صورتی که هنگام برش و کار با دستگاه قصد تعویض قطعه سنگ را دارید، باید در مرحله اول دستگاه را خاموش کرده یا حداقل باد مانده در دستگاه فرز را خالی کنید. تنها در چنین صورتی می توانید قطعه مورد نظر را تعویض نمایید.”

بیشتر بخوانید:آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی

فرز را به درستی بکار ببرید.

هنگامی که فرز روشن است و از آن برای برش سنگ گرانیت استفاده می کنید از هر دو دست برای گرفتن آن استفاده کنید. پیش از آنکه تیغه را در تماس با سنگ گرانیت قرار دهید، صبر کنید تا تیغه با سرعت زیاد بچرخد و مطمئن شوید به هنگام اعمال تیغه بر روی صفحه، در مقابل فشار به وجود آمده مقاومت کافی را خواهید داشت. اجازه ندهید به هنگام استفاده از ابزار حواستان پرت شود و در آخر توجه داشته باشید زمانی که دیگر نیازی به استفاده از ابزار ندارید، دستگاه از منبع برق و یا هرگونه منبع انرژی کشیده شده باشد.

پس از آشنایی برش گرانیت با فرز سنگ بری بهتر است چند مدل از این دستگاه ها نیز را مورد بررسی قرار دهید و گزینه متناسب با کار خود را نتخاب نمایید. برندهای مختلفی در جهان این دستگاه را تولید کرده و به بازار عرضه نموده اند. یکی از این برندها که سابقه و اعتبار بالایی در زمینه تولید ابزارالات داشته، شرکت رونیکس است. شما تنها با کلیک بر اینجا می توانید تمام مدل های فرز سنگ بری رونیکس را مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید: نمایش قدرت و کیفیت ابزارآلات رونیکس در نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان تهران

9 پاسخ به “5 نکته برش سنگ گرانیت با فرز سنگ بری”

  1. عبدالله رحمتی گفت:

    سلام برای ایجاد خط برش بر روی سنگ گرانیت باید از مداد خاصی استفاده کنیم؟

  2. مصطفی واعظی گفت:

    چه تجهیزات ایمنی باید هنگام استفاده از فرز سنگ بری استفاده کنم؟ خطرات برش سنگ گرانیت با سنگ فرز چیه اصلا مثلا ممکنه صفحه بشکنه یهو؟

  3. Nima گفت:

    سلام به همگی می‌خواستم تجربه‌ام رو از استفاده از این نوشته با شما به اشتراک بذارم. اولش یه کم نگران وزن دستگاه بودم، ولی وقتی دست به کار شدم دیدم که دو دستگیره‌اش کمک زیادی می‌کنه تا کنترل بهتری داشته باشم. حین کار کردن فشار زیادی بهم وارد نشد، فقط باید دقت کنید که لرزش دستگاه رو در نظر بگیرید. و اما ایمنی، باید بگم که عالی بود، محافظ فرز دقیقاً سر جای خودش قرار میگیره و حس امنیت خوبی بهم داد.

  4. Ramtin گفت:

    صفحه برش مخصوصی برای کار با سرامیک نداریم؟ میشه یه نوشته هم در این باره بذارید مرسی

  5. مهدی شکری گفت:

    وقت بخیر خسته نباشید
    چه عاملی باعث میشود دستگاه فرز زود از کار بیافتد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. این موضوع دلایل مختلفی دارد. عدم رعایت دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای محصول، استفاده بی‌وقفه از دستگاه بدون استراحت‌دادن به آن در فواصل زمانی منظم، استفاده از دستگاه برای کاربردهایی متفاوت با کاربرد اصلی دستگاه و انتخاب فرز از برند نامعتبر از مهم‌ترین دلایل این موضوع هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.