معرفی انواع پیچ گوشتی برقی رونیکس

معرفی انواع پیچ گوشتی برقی رونیکس

به قلم مصطفی شکوریان

9 آذر 1396

پیچ‌ گوشتی یا پیچ ‌چرخان یا پیچ‌ گشتی ابزاری است که با استفاده از خاصیت اهرمی و گشتاوری، در باز و بسته کردن انواع پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید جالب باشد که بدانید اولین پیچ‌ گوشتی که دارای دسته ای برای در دست گرفتن بود در سال‌ های بعد از ۱۸۰۰ میلادی اختراع شد!

پیچگوشتی های برقی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
این ابزارآلات به دو دسته کلی سه نظام دار و کلاچی تقسیم می‌شوند که این تفاوت به قسمت ابزارگیر آنها مربوط می‌شود.

سَری پیچ گوشتی برقی های موجود در بازار عمدتا از چه متریالی هستند؟
کروم وانادیوم و یا تیتانیوم

آیا از پیچ گوشتی برقی ها به عنوان دریل و برای انجام عملیات سوراخکاری نیز می‌‎توان استفاده کرد؟
از پیچگوشتی برقی های سه نظام دار بله. عموما این نوع از پیچگوشتی‌ها با عنوان دریل-پیچگوشتی شناخته شده و برای سوراخکاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

idea (2)ریشه واژه «پیچ‌ گوشتی» هنوز به ‌درستی شناسایی نشده است؛ یعنی منشأ ریشه جزء دوم (گوشتی)، نامشخص است و اینکه بخش دوم تحریف ‌شده واژه «پیچ‌گَشتی» باشد، در حد حدس و گمان باقی مانده است.

از اندازه‌های مختلف این وسیله، بسته به محل و نوع پیچ برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می‌شود.

پیچ گوشتی برقی اما همانطور که از نامش پیدا است، ابزاری برقی بوده که به جهت باز و بسته کردن پیچ در ابعاد گسترده تر بکار گرفته می‌شود و منبع انرژی آن نیروی برق است.  پیچ گوشتی های برقی به دو دسته اصلی سه نظام دار و کلاچی تقسیم می شود. شرکت رونیکس از هر دسته از پیچ گوشتی های برقی یک مدل به بازار عرضه کرده است.

سَری پیچ گوشتی برقی رونیکس موجود در بازار عمدتا از متریال کروم وانادیوم و یا تیتانیوم هستند. آلیاژ تیتانیوم نسبت به کروم وانادیوم از استحکام و طول عمر بیشتری برخوردار است. به همین نسبت قیمت سری های پیچ گوشتی تیتانیوم بالاتر از سری های کروم وانادیوم است.

بیشتر بخوانید: راهنمای نصب کلید دو پل به زبان ساده

انواع پیچ گوشتی برقی رونیکس

پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2506

پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2506
پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2506

پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2506 مجهز به کلاچ است. عملکرد کلاچ به صورتی است که در هنگام کامل بسته شدن پیچ، از فشار مضاعف بر پیچ و دستگاه جلوگیری می کند. این فرایند مانند عملکرد ترکمتر در پیچ گوشتی های شارژی است. در پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2506 ، محفظه نگهدارنده کلاچ دستگاه فلزی می باشد.

idea (2)«از دیگر ویژگی های این مدل، جلوگیری از شروع به کار کردن دستگاه در صورت درگیر نبودن با پیچ است.»

این محصول  هنگامی شروع به باز و بسته کردن پیچ می کند که نوک پیچ گوشتی با گل پیچ در ارتباط باشد. به منظور باز و بسته کردن پیچ، یک کلید چپگرد و راستگرد بالای کلید اصلی تعبیه شده است. کلید اصلی دارای یک دیمر به منظور کنترل سرعت دستگاه نیز است. این دیمر به صورت مکانیکی عمل کرده و میزان فشرده شدن کلید را کنترل می کند. مجموعه آرمیچر و بالشتک این دستگاه 600 وات توان تولید می کند که می تواند دور دستگاه را در حالت آزاد تا 4500 دور در دقیقه افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟

idea (2)این محصول به همراه یک کیف BMC و یک عدد سری پیچ گوشتی عرضه می‌شود.

پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2513

پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2513
پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2513

این مدل 1.3 کیلوگرم وزن دارد و با توان 270 وات در حالت آزاد میتواند سرعتی معادل 750 دور در دقیقه ایجاد نماید. ظرفیت سه نظام این مدل 10 میلیمتر در نظر گرفته شده است. این مدل به یک گیربکس صنعتی قابل تنظیم مجهز شده تا در پیچ کاری گشتاورهای متفاوت را اعمال نماید. استفاده از بلبرینگ های ضد غبار مطابق استانداردهای TUV از دیگر ویژگی های این مدل است.

طراحی بدنه پیچگوشتی برقی رونیکس مدل 2513 به نحوی است که در برابر ضربات حین کار و همچنین سقوط آن از ارتفاع مقاوم باشد و آسیب نبیند. همچنین در 2513 یک کلید الکترونیک ضد غبار برای عملکرد آسان در نظر گرفته شده است. در طراحی این پیچ گوشتی به ارگونومی ابزار توجه ویژه شده است تا  کنترل ابزار آسان تر باشد و همچنین در استفاده طولانی مدت سبب خستگی کاربر نشود.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام نصب روشویی کابینتی به همراه تصویر

پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2513T

مدل 2513T از نظر ظاهری مشابه مدل 2513 است و قابلیت ها و ویژگی های مشابهی دارند. تنها تفاوت در این مدل تجهیز شدن به گیربکس دو سرعته صنعتی است که به کاربر اجازه می‌دهد سرعت پیچ گوشتی برقی خود را روی 440 دور در دقیقه و یا 1650 دور در دقیقه تنظیم نماید. ظرفیت سه نظام این مدل نیز10 میلیمتر در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از نکاتی که به هنگام خرید پیچ گوشتی های رونیکس باید به آنها توجه شود امکان استفاده از آنها به عنوان دریل است. اما دقت کنید که از بین سه مدلی که به آنها اشاره کردیم تنها پیچگوشتی برقی های 2513 و 2513T قابلیت سوراخکاری داشته و علاوه بر پیچکاری، به عنوان دریل و برای سوراخکاری بر سطوح مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع این محصولات دریل-پیچگوشتی برقی هستند اما عموماً با نام پیچ گوشتی از آنها یاد می‌شود. ابزاری که به آسانی وظیفه دو محصول را بر عهده گرفته و کاربر را از خرید دو دستگاه مجزا بی نیاز می‌کند.

این ابزارآلات برقی در صنایع مختلفی همچون نجاری، کابینت سازی، در و پنجره سازی، صنایع نصب و مونتاژ، تعمیرگاه‌ها و… بسیار مورد استفاده قرار گرفته و جزء ابزارآلات پرکاربرد به شمار می‌روند.

کاربرد پیچ گوشتی های برقی به نقل از سایت راندنو به شرح زیر است:

“پیچ گوشتی برقی به کمک نیری برق شهری کار می کند. این مدل به دلیل متصل شدن به برق شهری، به شما این امکان را می دهد تا در کارهای صنعتی و حتی باز کردن انواع پیچ های خودرو نیز از آن استفاده کنید. این مدل از وزن کمتری برخوردار است و قدرت بیشتری دارد.

کارکرد

دریل های پیچ گوشتی از نظر نوع کارکرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این محصول به دو دسته دریل پیچ گوشتی و پیچ گوشتی برقی تقسیم می شود. دریل پیچ گوشتی با داشتن موتور قوی تر، همانند یک دستگاه دو منظوره عمل می کند. دریل پیچ گوشتی می تواند حتی به کمک سری ها و پیچ های مختلف، امکان سوراخکاری را نیز در اختیار شما قرار دهد. این نوع ابزار کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد و به عنوان یک ابزار دوکاره شناخته می شود.

پیچ گوشتی برقی ضربه ای با ایجاد انرژی، سبب می شود بتوانید انواع پیچ ها را به کمک سری های مختلف بسته یا باز کنید. این تجهیزات تنها با قدرت بالایی که دارند، برای باز و بسته کردن پیچ ها بکار می روند. این مدل به علت حالت ضربه ای که دارد، امکان سوراخ کاری را به شما نمی دهد. از این ابزار در محیط های تک کاره استفاده می شود.”

بیشتر بخوانید:رکتیفایر چیست؟ معرفی کاربردها و معایب آن

19 پاسخ به “معرفی انواع پیچ گوشتی برقی رونیکس”

  1. غلامحسین زارعی گفت:

    با این پیچ گوشتی ها میشه دیوارهای گچی ام سوراخ کرد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، از دریل پیچ گوشتی می‌توان برای سوراخکاری نیز استفاده کرد؛ اما پیچ گوشتی‌های برقی برای انجام این کار مناسب نیستند.

  2. […] هم وصل کنید. در چنین وضعیتی بهترین راه‌حل، استفاده از پیچ گوشتی برقی یا پیچ گوشتی شارژی است، با این انتخاب، بخش بزرگی از کار […]

  3. حامد حسن پور گفت:

    آیا میشه پیچ گوشتی شارژی رو به دریل تبدیل کرد؟

  4. محمدرضا گفت:

    سلام ببخشید این پیچ گوشتی برقی هایی که معرفی کردین کدومشون قابلیت تنظیم سرعت بهتری داره بعد سرعت رو باید بر اساس سطحی که میخوایم روش کار کنیم باید تنظیم کنیم یا نوع و جنس پیچ ممکنه راجب این یکم بیشتر توضیح بدید.

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. محصولات دیمردار قابلیت تنظیم سرعت را دارند. سرعت براساس سطح و سایز پیچ تنظیم می‌شود. پیچ‌های کوچک‌تر و سطوح ظریف‌تر به سرعت کمتری در مقایسه با پیچ‌های بزرگ و سطوح ضخیم نیاز دارند.

  5. ارشیا گفت:

    درود مرسی از مقاله خوبتون فقط ممکنه بهترین مدل برای کار تو کارگاه آبکاری رو معرفی کنید ویژگی هایی که ازش می خوام یکی اینکه زیاد شارژ نگه داره یکی دیگه اینکه خیلی سنگین نباشه که دست تو استفاده زیاد خسته بشه لطفا بهترین مدلی که با این مشخصات دارید رو معرفی کنید.

  6. امیر مرتضوی گفت:

    سلام من نصاب کابینت هستم و میخواستم بدونم این پیچ گوشتی هایی که معرفی کردید مناسب این نوع مونتاژ ها و نصب ها هستند و مدت زمان های طولانی از دریل برای بستن پیچ و نصب استفاده میکنم این دستگاه ها میتونن جایگزین دریل بشن ؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. به جای دریل، از پیچ گوشتی استفاده کنید. مدل‌های مختلف پیچ گوشتی برقی و شارژی رونیکس، ابزار متناسب با کار شما هستند.

  7. کامیار گفت:

    گفتین که پیچ گوشتی برقی رونیکس مدل 2506 مجهز به کلاچه و خب این ویژگی باعث میشه که زمانی که پیک کامل بسته شد بیشتر از این نچرخونه پیج رو درسته؟ خب این قابلیت اگر بخوایم پیچ رو تو یه دیوار سفت و محکم فرو کنیم دچار اشتباه نمیشه و قاطی نمیکنه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. پیچ با فرآیند پیچاندن پیشروی می‌کند و در دیوار فرو می‌رود. پس چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود.

  8. مرتضی گفت:

    ببخشید گیربکس قابل تنظیم تو پیچگوشتی برقی رونیکس مدل 2513 چه کاربردی داره؟ یعنی این گشتاور متفاوت چه کمکی می تونه به ما بکنه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور در بازه‌های مختلف باعث می‌شود تا بتوانید از دستگاه در کاربردهای مختلف با دقت و مانورپذیری بیشتری استفاده کنید.

  9. سروش گفت:

    ببخشید فرق گیربکس صنعتی دوسرعته با دیمر چیه وقتی هردوش میتونه سرعت دریل رو تغییر بده؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. با وجود گیربکس دوسرعته، سرعت در دو محدوده متفاوت بالا و پایین قابل تنظیم است اما دیمر، سرعت را در یک محدوده خاص تنظیم می‌کند.

  10. مظاهری گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای سالی دو سه بار استفاده کردن کدوم کارو (بین دریل پیچ گوشتی برقی ها) معرفی میکنید؟
    که از لحاظ قیمتی مناسب باشه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. بستگی دارد که شما به دنبال دریل پیچ گوشتی باشید یا صرفا پیچ گوشتی برقی؟ همچنین می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.