نگهداری تاسیسات ساختمان – رازهای پیشگیری ازخرابی لوله کشی ساختمان

لوله-کشی ساختمان
  • دقیقه 4
  • 1194
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

23 دی 1396

خرابی تاسیسات ساختمان یکی از مشکلات رایج است. تعمیرات تاسیسات به خصوص لوله کشی ساختمان علاوه بر هزینه ای که دارد باعث کلی دردسر هم میشود و یک جنگ اعصاب کامل به همراه دارد. خوشبختانه با انجام چند کار ساده میتوان از مشکلات کوچک تاسیسات ؛ پیش از آنکه دردسر ساز شوند، جلوگیری نمود. تعمیر شیر آبی که چکه میکند، تنظیم فشار آب و آماده سازی سیستم لوله کشی ساختمان برای هوای سرد کارهایی است که میتوان برای جلوگیری از خرابی تاسیسات ساختمان انجام داد.

تعمیر شیر آب خراب

شیر آب خراب میتواند مبلغ زیادی به قبض آب ساختمان اضافه کند و اگر به موقع تعمیر نشود میتواند نتایج بدتری نیز به همراه داشته باشد. اگر شیر آب خراب را به موقع تعمیر نکنید در دراز مدت به کل تاسیسات ساختمان آسیب خواهد رسید. برای پیشگیری از هزینه های اضافی به صورت مرتب شیرهای آب را بررسی کنید و در صورتی که متوجه خرابی شیر شدید به موقع آن را تعمیر کنید. تشخیص شیر آب خراب کار سختی نیست، اگر زمانی که شیر به صورت کامل بسته است آب چکه می کند باید به فکر تعمیر شیر باشید. برای اطلاعات بیشنر مقاله تعمیر چکه کردن شیر آب را بخوانید.

لوله-کشی ساختمانگرفتگی چاهک فاضلاب

اگر به موقع گرفتگی چاهک فاضلاب را رفع نکنید، به یک مشکل پر هزینه بدل خواهد شد. خوشبختانه با ترکیب سرکه و آب گرم میتوان از گرفتگی چاهک فاضلاب جلوگیری نمود. هر چند هفته یکبار مقداری آب گرم و سرکه سفید را به نسبت مساوی ترکیب کنید و در چاهک های فاضلاب خانه بریزید؛ این کار کل لوله کشی فاضلاب را تمیز میکند. چربی، زباله و مو در سیفون زیر چاهک جمع میشود و باعث گرفتگی لوله ها میشوند. اگر آب به راحتی از سینک پایین نمیرود باید سیفون زیر چاهک ها را باز نموده و آن را تمیز کنید؛ بهتر است هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید.

تنظیم فشار آب

هر چند فشار زیاد آب هنگام استحمام ممکن است لذت بخش به نظر برسد، اما میتواند در دراز مدت به تاسیسات و سیستم لوله کشی ساختمان آسیب برساند. فشار بالای آب همچنین سبب ایجاد سر و صدا در لوله ها میشود به خصوص اگر تاسیسات ساختمان مناسب نباشد. اگر فشار آب را در حد مناسب تنظم نمایید میتوانید از آسیب به لوله ها جلوگیری نمایید. مناسب ترین فشار آب برای لوله کشی ساختمان بین 40 تا 85 بار است. میتوانید از فشار سنج های مخصوص برای تنظیم فشار آب کمک بگیرید.

از سختی گیر آب استفاده کنید

آب سخت شدیدا به تاسیسات آسیب میرساند و عمر مفید لوله کشی ساختمان را کاهش میدهد. آب سخت به آبی گفته میشود که املاح معدنی زیادی دارد؛ املاحی مانند کلسیم و منیزیوم که در لوله ها رسوب میکنند و جریان آب را کاهش میدهند. این کاهش جریان به نوبه خود باعث افزایش فشار در لوله ها شده و به اتصالات آسیب می رساند. برخی املاح نیز باعث زنگ زدگی و خوردگی در لوله کشی ساختمان میشوند؛ تا جایی که شاید مجبور شوید کل لوله کشی را تعویض کنید. با نصب سختی گیر پیش از منبع ورودی آب منزل میتوان از این مشکلات جلوگیری نمود. برای آشنایی با زمان تعویض سیستم لوله کشی ساختمان زمان تعویض سیستم لوله کشی قدیمی ساختمان را بخوانید.

لوله کشیسیستم لوله کشی ساختمان را بشناسید

شناخت درست از نقشه تاسیسات ساختمان یک نکته مهم است. برای شروع شیر فلکه اصلی آب ساختمان را پیدا کنید. اگر یکی از لوله ها بترکد و نشت کند باید بدانید چطور در کوتاه ترین زمان آب ورودی را قطع کنید. همچنین باید بدانید مسیر ورودی و خروجی لوله ها چگونه است و لوله ها کجا وارد ساختمان شده و از کجا خارج میشوند. مثلا اگر لوله ها از زیر زمین عبور میکنند باید به درستی در برابر سرما عایق شوند.

جلوگیری از یخ زدن لوله ها

یکی از بزرگترین مشکلات در فصل زمستان، یخ زدگی و ترکیدن لوله های ساختمان است. ترکیدن لوله ها هم سیستم آب گرم را برای مدتی از کار میاندازد و هم کلی خرج برایتان خواهد ساخت. عایق کردن لوله کشی ساختمان در برابر سرما راهکاری برای پیشگیری از این مشکل است. رسیدگی به تاسیسات در زمستان شامل بازرسی مرتب لوله های خارجی و در صورت لزوم مسدود کردن آنها نیز میشود. در فصل سرد بهتر است درب کابینت های زیر سینک را مدتی باز بگذارید تا هوای گرم جریان بیابد.

مراقب باشید چه چیزی در چاه میریزید

شاید فکر کنید میشود هر چیزی را در چاه انداخت و سیفون را کشید، اما بعضی مواد میتواند به لوله کشی آسیب جدی وارد کند. برخی مواد شیمیایی باعث خوردگی لوله ها میشوند و دستمال کاغذی ممکن است باعث گرفتگی فاضلاب شود.

با رعایت این نکات میتوانید احتمال خرابی لوله کشی ساختمان را کاهش داده و عمر مفید تاسیسات ساختمان را افزایش دهید.

اگر به تاسیسات و لوله کشی ساختمان علاقمند هستید شاید نوشته آموزش لوله کشی پلیمر با دستگاه جوش لوله سبز و شناخت ابزارهای لوله کشی آب با شیوه های مدرن را نیز دوست داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.