حل معضل فشار کم آب با انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی

حل معضل فشار کم آب با انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی

به قلم محمدجواد تاج الدین

4 اسفند 1401

اقلیم خشک ایران باعث شده بسیاری از کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود دچار مشکل شوند. از طرف دیگر کشاورزی مکانیزه و استفاده از ابزارآلات جدید به یاری کشاورزی سنتی آمده و سعی دارد کمبود‌ها را جبران کند. یکی از مهمترین ابزار تحقق کشاورزی مکانیزه، پمپ آب است. به همین خاطر انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی و همچنین شناخت انواع پمپ آب کشاورزی ضروری است. از انواع پمپ‌های آب کشاورزی، می‌توان به پمپ گریز از مرکز، پمپ توربینی و پمپ شناور اشاره کرد. در ادامه مقاله به ویژگی‌های این نوع پمپ‌ها و معیارهای انتخاب آن‌ها می‌پردازیم.

رونیکس را بخوانید.

شناخت انواع پمپ آب

پمپ‌های آب وابسته به نوع سوخت و یا نوع کارکرد و حتی قیمت و وزن‌شان، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. استفاده‌کنندگان پمپ‌های آب، باید با شناخت نیاز و ویژگی‌های کار خود، بهترین پمپ آب را انتخاب کنند.

به دلیل شرایط بحرانی خشک‌سالی در کشور، استفاده از پمپ‌های آب بسیار ضروری است؛ هرچند استفاده مداوم از پمپ‌های خانگی به منابع آب شهری ضربه می‌زند.

در کشاورزی نیز باید با توجه به شرایط اقلیمی و نوع کاشت محصولات، بهترین پمپ آب کشاورزی انتخاب شود.

بیشتر بخوانید:آموزش کار با دریل

پمپ آب کشاورزی
پمپ آب کشاورزی

بیشتر بخوانید: راهنمای نصب پمپ آب خانگی، در دو مدل بدون مخزن و مخزن دار

پمپ گریز از مرکز

از پمپ آب گریز از مرکز در صنایع مختلفی چون آب‌یاری زمین‌های کشاورزی، تامین آب وسایل گرمایشی و سرمایشی و همچنین مصارف خانگی‌ استفاده می‌شود. اساس کار این پمپ‌ها بالا بردن فشار سیال از نقطه‌ای به نقطه دیگر است.

همانطور که از اسم این پمپ‌ مشخص است، نیروی گریز از مرکز مکانیسم کاری موتور این ابزار را پیش می‌برد. در این نوع پمپ‌ها قسمت متحرک پمپ (پروانه) قطرات آب را از مرکز به سمت پوسته پرتاب کرده و از آن طریق قطرات به سمت لوله خروجی رانده می‌شوند. در این فرایند در نهایت سرعت قطرات به فشار تبدیل شده و دبی خروجی مورد نظر را تامین می‌کند.

پمپ‌های آب گریز از مرکز در انواع یک، دو و چند طبقه تولید می‌شوند. یکی از عوامل موثر بر انواع پمپ‌ها تعداد پروانه آن‌ها است.

مزایای پمپ گریز از مرکز

پمپ‌های گریز از مرکز به دلیل استهلاک کم و نگهداری آسان، پرکاربرد است. هرچند قدرت این گونه پمپ‌ها برای سیالات با ویسکوزیته بالا، کم است. در ادامه به مزایا و معایب این پمپ اشاره می‌کنیم.

  1. هزینه پایین سرویس سالانه
  2. بازسازی، تعویض و تعمیر آسان‌تر قطعات دستگاه
  3. برخورداری از فشار یکنواخت آب و امکان تغییر فشار آن
  4. ابعاد کوچک و اشغال فضای کمتر
پمپ گریز از مرکز
پمپ گریز از مرکز

معایب پمپ گریز از مرکز

  1. کاهش قدرت با افزایش ویسکوزیته
  2. حد پایین در مقایسه با انواع دیگر
  3. نیاز به سرویس و آب بندی بیشتر در مقایسه با نوع شناور آب‌بند
  4. کاهش قدرت مقاومت در دبی بالا

بیشتر بخوانید:بررسی بهترین مینی فرزهای بازار ابزار ایران

پمپ توربینی

پمپ توربینی به پمپ سانتریفیوز و یا گریز از مرکز شباهت بسیاری دارد. ساختار این پمپ‌ها عمودی است و چرخواندن قطرات آب توسط پروانه در داخل پمپ، جریان به سمت لوله خروجی هدایت می‌شود.

پمپ‌های توربینی قادر به تولید فشار بسیاری بالا هستند. از این جهت برای مصارف کشاورزی، آبیاری‌های وسیع و … از چاه‌های آب و رودخانه‌ها و کانال‌ها استفاده می‌شود.

پمپ توربینی را در دسته‌ انواع پمپ آب کشاورزی قرار می‌دهند. در انتخاب هر ابزاری باید معایب و مزایای آن را بدانیم. پمپ آب کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیست.

مزایای پمپ توربینی

برخورداری از فشار بالای کاری، طول عمر بیشتر و مقاومت بهتر شفت از جمله ویژگی‌های مثبت پمپ توربینی است.

  • هزینه‌ پایین سرویس
  • توانایی انتقال اجسام کوچک داخل موتور
  • عدم نیاز به روغن کاری به علت حذف بلبرینگ
  • عدم نیاز به هواکشی یا هواگیری
  • قابلیت ارتقاء قدرت

معایب پمپ توربینی

مانند هر دستگاه دیگر می‌توان برای دسته توربینی هم معایبی را در نظر گرفت که عبارتند از:

  1. نیاز به انرژی بالا جهت جابجایی هنگام انجام سرویس دوره‌ای
  2. برخورداری از قطعات کمیاب در مقایسه با مدل‌های آب گریز
  3. شرایط سخت برای بررسی روزانه یا هفتگی

بیشتر بخوانید: سیستم‌های محافظتی اینورتر جوشکاری چه کاربردی دارند؟

پمپ شناور

همانطور که از اسم این نوع پمپ‌ها مشخص است، پمپ شناور درون آب قرار می‌گیرد. تک فاز و سه فاز، شفت غلافی، توربینی، جریان محوری و الکتروپمپ برخی از متداول‌ترین انواع این دستگاه است.

آب درون موتور پمپ شناور، جاری است و نقش روان‌کننده و خنک‌کننده یاتاقان‌ها را دارد. بدنه اصلی پمپ‌های شناور از جنس استیل و یا چدن است و پروانه این دستگاه از جنس استیل.

در چاه‌های کم عمق از نوع تک ‌فاز و در چاه‌های عمیق از انواع سه فاز پمپ‌های شناور استفاده می‌شود. یک شیر یک طرفه در خروجی پمپ تعبیه شده تا هم از بازگشت آب به درون پمپ جلوگیری شود و هم جریان آب در کنترل قرار گیرد.

پمپ‌های شناور به صورت طبقاتی طراحی شده و می‌تواند تا 400 متر طول داشته باشد. از این نوع پمپ‌ها در مصارف کشاورزی، منازل، شیر‌های آتش‌نشانی، سیستم هدایت فاضلاب، آبنما و شناور حفاری و … استفاده می‌شود.

پمپ شناور
پمپ شناور

مزایای پمپ شناور

این نوع پمپ‌ها طراحی مدرنی دارند. از جمله مزایای پمپ شناور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. فشار قوی و راندمان بالا
  2. عدم نیاز به هواگیری
  3. قیمت مناسب
  4. رسوب زدایی آسان

معایب پمپ شناور

پمپ شناور به دلیل قدرت زیاد، مصرف انرژی بالایی دارند. معیب این نوع دستگاه‌ها عبارت است از:

  1. مصرف انرژی بالا
  2. عدم توانایی تنظیم دبی خروجی

عوامل موثر در انتخاب پمب آب کشاورزی

برای خرید بهترین پمپ آب کشاورزی لازم است ابتدا نوع دستگاه مورد نظر خود را مشخص کنید و سپس با بررسی کل حد دینامیکی و راندمان در دبی مشخص، انتخاب خود را انجام دهید. 

علاوه بر موارد گفته شده، توجه به موارد زیر هم ضروری است.

  • نوع منبع آب
  • میزان دبی انتقالی مورد نیاز
  • هد دینامیکی کل
  • هد مکش کل

پمپ آب کشاورزی بنزینی بخریم یا برقی؟

پمپ‌های آب کشاورزی به دو صورت پمپ آب بنزینی و برقی در بازار به فروش می‌رسند. انتخاب از میان این دو، با توجه به نیاز فرد خریدار و شناخت ویژگی‌های پمپ صورت می‌گیرد. در ادامه این دو دسته کلی را بررسی می‌کنیم تا به انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی نزدیک شویم.

پمپ آب بنزینی
پمپ آب بنزینی

کدام پمپ آب کشاورزی ارزان‌تر است؟

قیمت پمپ آب فشار قوی کشاورزی با توجه به ویژگی‌های آن متفاوت است. برای کاربردهای وسیع و گسترده مانند پالایشگاه‌ها و جابجایی صنعتی سیالات از نوع بنزینی استفاده می‌شود.

در مقابل کارهای تجاری کوچک‌تر مانند ضدعفونی، مه‌پاش و سمپاشی آفات مواردی هستند که انواع برقی به سادگی می‌توانند آن‌ها را انجام دهند. موتور پمپ‌های برقی نسبت به انواع بنزینی ارزان‌تر است.

کم‌صداترین پمپ آب کشاورزی

از نظر میزان نویز مدل برقی گزینۀ بهتری هستند. این موتورها می‌توانند با تولید صدای کمتر، امتیاز بیشتری نسبت به بنزینی به دست بیاورند. پس اگر میزان صدای تولید شده برای شما اهمیت دارد، می‌توانید نوع برقی را برای خرید انتخاب کنید تا از نویز و صدای بلند دستگاه خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات ادوات الکترونیکی چه ابزارهایی می‌خواهد؟

استهلاک کمتر، نگهداری آسان‌تر

ابزار بنزینی اجزای بیشتری در طراحی خود دارند و به همین لازم است به طور دقیق و منظم بخش‌های مختلف مربوط به سیستم‌های خنک کننده، سطوح روغنی و سایر قسمت‌های آن بازرسی شده و با رسیدگی به موقع باعث عملکرد روان آن شوید.

به همین دلیل می‌توان گفت از نظر شرایط نگهداری پمپ بنزینی می‌توانند هزینه بیشتری را برای کاربر خود به همراه داشته باشند.

در مقابل دستگاه‌های برقی از طراحی بسته برخوردار هستند تا کمتر در معرض استهلاک و فرسودگی قرار بگیرند. عیب یابی این نوع پمپ بسیار ساده است چون اجزای کمتری در طراحی آن استفاده شده است و می‌تواند مدت طولانی کاربرد داشته باشد.

کاربری پمپ کشاورزی
کاربری پمپ کشاورزی

پمپ سبک انتخاب کنید

 اگر لازم است در طول سال محصول خریداری شده را جابجا کنید؛ هرگز سمت خرید پمپ بنزینی نروید. زیرا این نوع پمپ‌ها از نظر حجم دارای اندازۀ بزرگتری هستند و وزن سنگینی دارند. در مقابل انواع برقی پمپ اندازه کوچک‌تر و وزن سبکی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. 

توجه داشته باشید که سیستم‌های بنزینی یا سوختی نباید در محیط‌های سربسته نصب شوند.

صرفه‌جویی با خرید پمپ آب مقاوم‌تر

مقایسه پمپ آب بنزینی و برقی نشان می‌دهد که تجهیزات برقی مدت زمان کارکرد طولانی‌تری نسبت به نوع بنزینی دارند. در گذشته برای راه اندازی مجدد موتورهای برقی زمان زیادی صرف می‌شد اما با پیشرفت تکنولوژی این مسئله تا حد زیادی برطرف شده است.

پمپ سازگار با محیط زیست

اگر جزو افراد دوستدار محیط زیست هستید و نمی‌خواهید با استفاده از دستگاه نامناسب به محیط اطراف خود آسیب برسانید، بهترین انتخاب برای شما، خرید پمپ برقی است تا بدون مصرف سوخت آلودگی کمتری به همراه داشته باشد.

پمپ برقی
پمپ برقی

کمتر هزینه کنید

یکی از تفاوت‌های مهم بین این دو دستگاه مربوط به قیمت خرید آن‌هاست، به طوری که در اغلب موارد تجهیزات بنزینی قیمت بالاتری نسبت به نوع برقی دارند. همچنین شما می‌توانید با خرید مدل برقی هزینه کمتری از نظر نگهداری و تعمیرات پرداخت کنید. 

وسعت زمین و انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی

آبیاری زمین‌های زراعی که از وسعت بالایی برخوردار هستند، نیازمند فشار آب قوی است. با توجه به انواع مختلفی که در قسمت‌های بالا به آن اشاره کردیم شما می‌توانید با در نظر گرفتن کاربری خود بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. این کاربردها عبارتند از:

  1. آماده سازی آب شهری برای آبیاری
  2. انتقال قوی آب و زهکشی
  3. سیستم آبرسانی در مصارف صنعتی
  4. انجام عملیات بوستر
  5. انتقال آب سرد و گرم در بخش تأسیسات صنعتی
  6. آبیاری به حالت بارش باران
  7. آتش نشانی

موارد مهم دیگر در خرید انواع پمپ آب کشاورزی

عوامل مختلفی در انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توان: میزان قدرتی که دستگاه برای انجام کارهای مختلف از آن برخوردار است. توان دستگاه نامیده می‌شود که در بیشتر اوقات با معیارهای کیلو وات یا اسب بخار مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  2. حداکثر دبی: حداکثر دبی عبارت است از میزان آبدهی که برای آبرسانی دقیق و درست سیستم لازم است. دبی در این دستگاه‌ها بر حسب لیتر بر دقیقه یا متر مکعب بر ساعت اندازه گیری می‌شود.
  3. قطر خروجی لوله: به سایز لولۀ خروجی پمپ، قطر خروجی لوله گفته می‌شود که رابطۀ مستقیمی با میزان آبدهی دارد. برای مشخص کردن اندازه قطر خروجی از واحد اینچ استفاده می‌شود.
  4. مشخصات الکتریکی: اگر قصد خرید تجهیزات برقی را دارید لازم است قبل از خرید به توان و ولتاژ آن توجه کنید، این موارد مربوط به مشخصات الکتریکی آن هستند. 

بیشتر بخوانید:
«همه چیز درباره‌ی ابزارآلات باغبانی | راهنمای کامل + عکس و فیلم»
«راهنمای جامع خرید حاشیه زن‌های رونیکس»

سخن آخر

انواع پمپ آب کشاورزی با طراحی‌های مختلف و کاربردهای متنوع این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا با در نظر گرفتن بودجه و انتظارات خود گزینه مناسب را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که بهترین گزینه، پمپی است که هزینه نگهداری پایین و عملکرد مناسب و طولانی دارد.

 اگر انجام دادن کارهایی مثل روغن کاری برای شما سخت و زمان گیر است و از طرفی احتمال می‌دهید سروصدای زیاد این دستگاه موجب آزار شما می‌شود، از پمپ برقی استفاده کنید. از طرف دیگر قدرت و توان پمپ‌های بنزینی بیشتر است.

رونیکس به عنوان بزرگترین برند بازار ابزار ایران تولیدکننده انواع پمپ آب بنزینی، پمپ آب خانگی، پمپ آب کشاورزی، کفکش و لجن کش را با کیفیت متمایز و تنوع بی‌نظیر به بازار ایران عرضه می‌کند. جهت خرید پمپ آب‌ رونیکس می‌توانید به ابزارفروشان سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین برای مشاوره برای خرید بهترین پمپ آب کشاورزی بسته به نیازتان، می‌توانید با شماره 6497-021 تماس و با کارشناسان ما در واحد مشاوره خرید در ارتباط باشید.

 شما کدامیک از انواع پمپ‌های بررسی شده را برای خرید انتخاب ‌می‌کنید؟

سوالات متداول

پمپ آب فشار قوی کشاورزی در چه مواردی کاربرد دارد؟
این دستگاه با توجه به کاربردهای مختلفی که دارد می‌تواند در موارد متفاوت مانند آبیاری به صورت بارانی، زهکشی و … مورد استفاده قرار بگیرد.

علت عدم توانایی موتور در کشیدن آب چیست؟
در برخی از اوقات احتمال دارد که آسیب دیدن یک قسمت از دستگاه باعث عدم توانایی انتقال آب شود و می‌توان دلیل اصلی آن را وجود هوا در لوله‌ها دانست.

برای خرید پمپ آب رونیکس باید چه کنیم؟
جهت خرید پمپ آب‌ رونیکس می‌توانید به ابزارفروشان سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین برای مشاوره برای خرید بهترین پمپ آب کشاورزی بسته به نیازتان، می‌توانید با شماره 6497-021 تماس و با کارشناسان ما در واحد مشاوره خرید در ارتباط باشید.

البته که باید در نظر داشته باشید که ابیاری مدرن نیز میتواند بسیاری از معضلات مربوط به فشار اب را حل کند. در ادامه بخشی از مقاله ابیاری مدرن از سایت واترسوآب را برایتان اورده ایم:

“روش های آبیاری مدرن

روش های آبیاری را می توان به چهار نوع اصلی تقسیم کرد. این موارد عبارتند از: آبیاری سطحی ، بارانی ، قطره ای و زیرزمینی.

این تکنیک های نوین آبیاری به طور مفصل در زیر بحث شده است –

آبیاری غرقابی :

این یکی از رایج ترین روش های آبیاری است. در اینجا آب با کمک نیروی جاذبه به خاک وارد می شود. از آنجا که توزیع آب تنظیم نشده است ، آبیاری سطحی به عنوان آبیاری سیل نیز شناخته می شود.

آب پاش :

در صورت وجود این سیستم آبیاری ، آب روی گیاهان پاشیده یا پاشیده می شود. این اثر مشابه بارندگی است. سیستم آبیاری بارانی به آب پاش ، جانبی ، خطوط اصلی ، زیر خطوط اصلی و واحد پمپ نیاز دارد.

خطوط اصلی و زیرمجموعه ها آب را از پمپ ها به مزارعی منتقل می کنند که از طریق پاشش به گیاهان پاشیده می شود. آب پاش ها بر اساس حجم آبی که می تواند پاشش کند ، متفاوت هستند. نمونه هایی از محصولاتی که از طریق این روش آبیاری آبیاری می شوند ، پنبه ، پیاز ، ذرت ، گندم ، گرم ، آفتابگردان و غیره است.”

12 پاسخ به “حل معضل فشار کم آب با انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی”

  1. کیان اصفی گفت:

    میشه با پمپ و یا لوله های مخصوص فشار اب رو تنظیم کرد که هر وقت که میخوایم بدون دستکاری شیر اب کند بشه؟ چون شیر اب اصلی خیلی دوره

  2. […] بیشتر بخوانید: حل معضل فشار کم آب با انتخاب بهترین پمپ آب کشاورزی […]

  3. مهدی سا لک گفت:

    چه نوع پمپی برای ارتفاع صد متر مناسب است؟

  4. پوریا گفت:

    نحوه نگهداری و تعمیر پمپ آب کشاورزی چگونه است؟

  5. سامیار گفت:

    چند وقتی بود که دنبال یه پمپ آب خوب واسه باغچم می‌گشتم. اولش فکر می‌کردم این همه انتخاب بیشتر گیج ‌کنندن اما وقتی با این مقاله راجع به پمپ‌های آب کشاورزی برخورد کردم، دیدم که می‌شه با اطلاعات درست، بهترین گزینه رو پیدا کرد. پمپی که من انتخاب کردم، با قدرت و بدون اینکه صدای زیادی داشته باشه کار میکنه از نظر قیمتی هم واقعاً به صرفه بود. اگه دنبال یه راه‌ حل عالی واسه مشکل فشار آبتون هستید، من این پمپ رو به شما پیشنهاد می‌کنم.

  6. ایرج گفت:

    آیا برای نصب و راه‌اندازی پمپ آب کشاورزی نیاز به متخصص خاصی دارم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. حمل، نصب و هواگیری این پمپ‌ها مراحل مختلفی دارد و اگر در این زمینه مبتدی هستید، حتما از کارشناس ماهر کمک بگیرید.

  7. سید احمد گفت:

    بهترین برند های پمپ فشار قوی کدوم ها هستند ترجیحا گارانتی مناسبی هم داشته باشند ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.