انواع ابزار کار با برق

انواع ابزار کار با برق
  • دقیقه 5
  • 3376
  • 0

به قلم رضا قهرمانی

11 آذر 1396

اگر قصد داشته باشید سیم کشی معیوب خانه را تعمیر کنید، احتمالا باید از یک برقکار ماهر بخواهید این کار را برای شما انجام دهد؛ ولی برای کارهای ساده تر مانند تعویض سرپیچ لامپ یا کلید و پریز می تواند نیازی به متخصص نباشد و خودتان بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید. برای انجام این کار مانند هر تخصص دیگری به ابزار کار با برق نیاز خواهید داشت. در این مطلب ابزارهای اولیه ای را معرفی میکنیم که برای انجام امور ساده در برق ساختمان به آنها نیاز خواهید داشت.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی از آن دسته ابزاری است که برای انجام بیشتر امور به آن نیاز خواهید داشت. بهتر است یک پیچ گوشتی دو سو و یک پیچ گوشتی چهار سو تهیه کنید و همواره آن ها را در دسترس داشته باشید. در انتخاب پیچ گوشتی، به جنس سری دقت نمایید و البته سعی کنید پیچ گوشتی که انتخاب میکنید خیلی بلند و یا خیلی کوتاه نباشد؛ ارگونومی مناسبی داشته باشد و در دست خوب جای بگیرد. انتخاب ابزار ارگونومیک راحتی را برای کاربر فراهم می کند.

پیچ گوشتی رونیکس

فازمتر

از فازمتر برای بررسی وجود جریان برق استفاده میشود. در انتخاب فازمتر به جنس و کیفیت میله آن توجه نمایید؛ گاهی مجبور میشوید از فازمتر برای باز کردن پیچ کمک بگیرید، بهتر است فاز متر شما نوک مناسبی داشته باشد که به سادگی لبه دار یا خورده نشود. از آنجا که احتمال سقوط فاز متر بسیار زیاد است، فازمتر مناسب باید دسته با کیفیتی داشته باشد تا در برابر ضربات مقاومت بالایی داشته باشد و سریع نشکند. همچنین با توجه به کاربرد فازمتر، میزان نوردهی لامپ داخلی آن حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:۱۳ ابزار مناسب منزل که هر صاحب خانه‌ای باید داشته باشد

فازمتر رونیکس

کاتر

از کاتر میتوان برای برش بیشتر اقلام استفاده نمود و در کار با سیم برق هم ابزاری کاملا کاربردی است. در انتخاب کاتر که برای کار با برق مناسب باشد؛ جنس دسته کاتر خیلی مهم است. حتما کاتر با دسته لاستیکی یا پلاستیکی که رسانای جریان برق نیستند، انتخاب نمایید تا در صورت بروز مشکل حین کار دچار برق گرفتگی نشوید.

کاتر رونیکس

سیم چین و انبردست

کاربرد سیم چین و انبردست در عملیات برق کشی کاملا واضح است. از بریدن و لخت کردن سیم ها تا پیچاندن و رشته کردن آن ها، انبردست و سیم چین ابزار ضروری هستند. در انتخاب سیم چین و انبردست هم جنس و کیفیت ساخت دسته و بدنه اهمیت دارد. در حال حاضر کروم وانادیوم بهترین و با کیفیت ترین آلیاژ ساخت این ابزار است.

سیم لخت کن

از دیگر ابزار کار با برق می توان به سیم لخت کن اشاره کرد. این ابزار دستی همانطور که از نامش نیز مشخص است، برای برداشتن عایق یا روکش سیم و به اصطلاح لخت کردن سیم کاربرد دارد. سیم لخت کن ها دارای انواع مختلف ساده، اتوماتیک و حرارتی هستند که در اکثر خانه ها نوع ساده آن مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:ابزار چند کاره یا همه کاره چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم لخت کن رونیکس

چسب برق

چسب یا نوار برق دارای ماده ای چسبنده برای عایق بندی سیم ها است. با استفاده از این چسب می توان از عبور مستقیم جریان الکتریکی به سیم های دیگر و نیز برق گرفتگی در هنگام تماس دست با سیم جلوگیری کرد.در ادامه به کاربرد نوار چسب برق به نقل از آسانسور غدیر اشاره می‌کنیم:

“همانطور که در بالا اشاره شد و همانطور که از نام این محصول مشخص است، نوار چسب برق (Wire tape) برای اتصال سیم های برق به یکدیگر و عایق کردن آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه اتصال سیم های برق به یکدیگر شیوه خاصی ندارد و باید با پیچیدن به یکدیگر به هم متصل شوند، پس وجود روکشی برای محافظت از آن ها لازم است. در این مرحله از نوار چسب برق برای پوشاندن سیم های لخت استفاده می شود.

از طرف دیگر این دسته از چسب های صنعتی قدرت چسبندگی بالایی دارند و می توانند تقریبا به هر سطحی بچسبند. بنابراین علاوه بر کار های سیم کشی از نوار چسب برق برای دیگر مصارف که نیاز به چسباندن و یا پوشاندن سطح دارند، استفاده می شود.

به طور کلی از نوار چسب برق در صنایع و موارد زیر استفاده می شود:

  • سیم کشی ساختمان
  • برق کشی خودرو
  • سیم کشی صنایع و دستگاه های صنعتی
  • برای پوشش سطوح مختلف
  • در بعضی موارد خاص در لوله کشی و برای بستن موقت لوله ها
  • عایق کردن سطوح خاص”

متر

برای اندازه گیری سیم ها و همچنین به دست آوردن فاصله میان اتصالات برقی به یک متر نیاز خواهید داشت. برای استفاده خانگی و کارهای روزمره یک متر ۳ یا ۵ متری ایده آل است. بهتر است متری انتخاب کنید که با سقوط از ارتفاع سریع آسیب نبیند، سبک باشد و از استحکام خوبی برخوردار باشد. برای کار با برق مترهای روکش دار از متر های فلزی مناسب تر هستند.

متر رونیکس

دریل

برای انجام بسیاری از کارها مانند دسترسی به سیم کشی و نیز نصب تجهیزات روشنایی جدید به یک دریل نیاز خواهید داشت. دریل ها در انواع مختلفی وجود دارند اما برای انجام کارهای سبک و مصارف خانگی خرید یک دریل معمولی در تسریع فرایند کاری کفایت می کند.

دریل برقی رونیکس

کیف ابزار

حال اگر تمامی این ابزار را تهیه نمایید ولی آنها را در جای مناسبی قرار ندهید، در شرایطی که به آنها نیاز دارید دچار مشکل خواهید شد. همچنین ممکن است آن ها را گم کنید و برای تهیه مجدد آن ها هزینه زیادی را پرداخت نمایید. کیف ابزار اگر چه خود یک ابزار ضروری محسوب نمیشود؛ ولی برای ساماندهی ابزار کاملا ضروری است و حذف آن از لیست بایدها غیر ممکن است. لازم نیست هزینه های بالا برای تهیه کیف پرداخت نمایید. یک کیف پارچه ای سبک، ساده و جمع و جور که بتواند ابزار شما را به خوبی در خود جای دهد کفایت میکند. به همراه داشتن کیف ابزار همچنین کمک می کند تا حمل و نقل ابزار به مکان های مختلف به راحتی انجام شود و آسیبی به آن ها وارد نشود. بنابراین می توان این مورد را به عنوان یک ابزار کار با برق در نظر گرفت.

کیف ابزار رونیکس

بهتر است یک جفت دستکش نازک و انعطاف پذیر هم انتخاب کنید که زمان کار از کثیف شدن و آسیب دیدن دستانتان جلوگیری نماید. دستکش کارتان باید آنقدر انعطاف پذیر باشد که بتوانید به راحتی پیچ ها را با انگشتان بگیرید و آنها را باز و بست نمایید.

یک ماژیک برای علامت گذاری نقاط اندازه گیری شده و چند حلقه چسب برق هم از اقلام اولیه ضروری برای انجام کارهایتان خواهد بود. خرید آن ها را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.